Den danske instruktør Tobias Lindholm skal dramatisere ubådssagen i en tv-serie i seks afsnit
Det skriver The Hollywood Reporter om i dag.
Den tragiske og bestialske mordsag, hvor ubåds- og raketbyggeren Peter Madsen torturerede og myrdede den svenske freelance journalist Kim Wall ombord i ubåden Nautilus, er siden blevet kendt som ubådssagen.
Havet sletter alle spor
Ubådssagen begyndte som det, der tilsyneladende var en stille og rolig aftentur med journalisten Kim Wall ombord i Peter Madsens ubåd Nautilus.
Næste dag stod det klart at noget var fuldstændigt galt; Nautilus var forsvundet sammen med Kim Wall og Peter Madsen.
Senere den dag dukkede Peter Madsen (bogstavelig talt) op af vandet, mens Nautilus sank for øjnene af flere vidner i Køge Bugt. Kim Wall var der intet spor efter…
Peter Madsen påstod hårdnakket, at han havde sat Kim Wall af ved Refshaleøen i Københavns Havn senere den samme aften som de var sejlet ud.
Resten af sagen er dansk kriminalhistorie, der tog sin begyndelse med anholdelsen af Peter Madsen.
En co-produktion – også for instruktøren
Selvom Tobias Lindholm skal dramatisere ubådssagen, så skal han arbejde tæt sammen med blandt andre manden, der stod i spidsen for politiets opklaringsarbejde, drabschef Jens Møller ved Københavns Politi.
De to skal sammen med Walls forældre udarbejde et manuskript til seriens seks afsnit.
Serien vil blive produceret som en co-produktion med bla. Miso Film, Svensk TV4, C Mor, Outline Film og TV 2 i Norge.
Tobial Lindholm har bla. instrueret Krigen (2015) og Kapringen (2012). Krigen blev i 2016 nomineret til en Oscar for bedste udenlandske film.
På Lindholms CV er desuden instruktion af to afsnit i David Finchers Netflix serie Mindhunter.
Tobias Lindholm siger til The Hollywood Reporter, at det er meget vigtigt for ham at knytte de personer, der var tættest på sagen, tæt til sig under forberedelserne til serien.
Ifølge The Hollywood Reporter gør Lindholm en (vigtigt) undtagelse; der bliver ingen plads eller tid til gerningsmanden eller selve forbrydelsen i serien:
In the making of a crime series like this that is built on real events and the life of real people, I cannot and will not act alone.
The cooperation with Jens Moller, and Ingrid and Joachim Wall are therefore imperative, said Lindholm.
I don’t want to make a crime series that is beguiled by the perpetrator or the crime.
I am, however, interested in the processes and the people who solved the crime, as well as the people who must go on with their lives despite it. It’s therefore a fully conscious decision that the perpetrator at no time will figure in the series.
Tobias Lindholm, THR 11/10 2018