Scarlett Johansson sagsøger Disney

Den amerikansk-dansk-svenske skuespiller Scarlett Johansson har sagsøgt The Walt Disney Company i en strid om penge.

MAGASIN OM FILM, TV OG MEDIER

Alle artikler

I intended to show men and women as they are all over the world, […] jealous, vicious, mean and greedy…

Erich von Stroheim om Greed. 1

Så er striden om pengene igen blusset op i Hollywood.

Denne gang er det den amerikansk-dansk-svenske skuespiller Scarlett Johansson, der har sagsøgt The Walt Disney Company i en strid om penge.

Scarlett Johansson sagsøger Disney efter koncernen har valgt at udgive og frigive Marvels nyeste epos; Cate Shortlands Black Widow (2021) i biografer over hele verden og på streaming samtidig.

Scarlett Johansson spiller hovedrollen i filmen som Natasha Romanoff aka. Black Widow, surrogat datter af russiske undercover agenter i USA.

En Double Whammy for Johansson

Johansson mener at hendes indtjeningsmuligheder er blevet reduceret betragteligt efter Disneys frigivelse i både biografer og på Disneys streamingtjeneste Disney+.

Ifølge Johanssons sagsanlæg fastslår hendes kontrakt med Disney at Black Widow først skulle udgives i biografer og at hendes aflønning skulle stå i forhold til filmens Box Office indtjening i biografer over hele verden.

Ved at lade filmen udkomme både i biografer og på streaming samtidig mener Johansson, at hun vil gå glip af en stor sum penge.

Både fordi indtjeningen fra biografer påvirkes negativt af den samtidige streaming af filmen på Disney+, og fordi Johanssons andel af indtjeningen fra streaming er uafklaret.

Trist og foruroligende

Disney har afvist Johanssons sagsanlæg som ren grådighed.

Ifølge THR kalder Disney sagsanlægget for en trist og foruroligende handling her midt under Corona pandemien:

There is no merit whatsoever to this filing.

The lawsuit is especially sad and distressing in its callous disregard for the horrific and prolonged global effects of the COVID-19 pandemic.

Disney has fully complied with Ms. Johansson’s contract and furthermore, the release of Black Widow on Disney+ with Premier Access has significantly enhanced her ability to earn additional compensation on top of the $20M she has received to date.

THR 29/ 2021

Ifølge Disney koncernen er Scarlett Johansson blevet kontraktligt aflønnet med 20 millioner dollars for sin rolle i filmen og hun vil også få del i den del af filmens indtjening, som vil komme fra salget på Disney+.

Den bedst betalte skuespiller

Scarlett Johansson var altså allerede sikret en indkomst på den gode side af 120 millioner danske kroner… for en enkelt af de 11 film i Marvel universets, (Marvel Cinematic Universe – MCU), hun hidtil har medvirket i.

I 2018 og 2019 var Scarlett Johansson den højst betalte kvindelige skuespiller i verden.

Ifølge online tjenesten celebritynetworth.com har Scarlett Johanssons haft en samlet indtjening som skuespiller 165 millioner dollars.

De film, som Scarlett Johansson har medvirket i, har haft en samlet indtjening på verdensplan på 14.3 milliarder dollars.

Ikke nogen ny udvikling

Pengestriden mellem Johansson og Disney handler om mere end grådige Hollywood stjerner.

Den peger i al sin enkelhed på et problem, der de seneste år bare er vokset og vokset – ikke kun for Hollywood og den amerikanske filmindustri, men for hele den globale film- og musikbranche.

Film- og musik konsumenter vælger i højere og højere grad streamingtjenester til deres medieforbrug.

Coronakrisen har båret yderligere ved til dette bål, der dybest set handler om forholdet mellem biografdrift midt i en Corona-tid, og så de nye streamingmediers status som foretrukket medie, for de mange, der er blevet forhindret i at gå i biografen under Corona pandemien.

Trenden startede lang tid før Corona.

Streamingtjenester udkonkurrerede for efterhånden en del år siden det digitale CD-marked for musik, og nu følger nye streamingtjenesters indhug i salgstallene for biografdrift over hele verden.

The Color of Money

Måske vil Scarlett Johanssons sagsanlæg få betydning for skuespilleres fremtidige filmkontrakter om pengefordelingen i forhold til indtjeningen ved henholdsvis biografsalg og streamingindtægter.

Man skulle jo nødig gå glip af noget…

1: Finler, Joel W. (1972). Greed. A Film. New York: Lorrimer Publishing Ltd. ISBN 978-0-900855-45-0.